De Nederlandse Pianolavereniging: een vereniging voor mechanische muziek

De leden van de vereniging houden zich bezig met het verzamelen, restaureren en bespelen van instrumenten en mechanische apparaten, die zij van de ondergang hebben weten te redden. Binnen verenigingsverband worden restauratie- en instructiedagen gehouden waarbij aandacht wordt besteed aan de theoretische en aan de praktische kant.

Belangrijke activiteiten van de vereniging zijn de restauratiedagen en het uitgeven van het kwartaaltijdschrift, het Pianolabulletin over mechanische muziek. Hierin worden technische, historische en actuele artikelen gepubliceerd.

Bestuursleden gezocht!!!

We zijn dringend op zoek naar bestuursleden.
Als bestuurslid denk je mee in het dagelijks bestuur van de vereniging. 4x per jaar houden we een bestuursvergadering. Erg gezellig en nuttig. Iets voor jou? neem contact op via het contactformulier.

Word Lid en behoud het historisch erfgoed

Door lid te worden van de Nederlandse Pianolavereniging draag je bij aan het behoud van de pianola in Nederland en behoud van mechanische muziek in het algemeen. Voor een geringe jaarlijkse contributie (op dit moment 35 euro) word je lid van de NPV voor mechanische muziek. Kijk snel wat de voordelen van het lidmaatschap zijn en meld je aan. Help ons mee dit bijzondere cultuurgoed te beschermen en levend te houden.

Het woord Pianola is van oorsprong een merknaam van de firma Aeolian, inmiddels is het een verzamelnaam voor automatisch spelende piano's die aangestuurd worden door een papieren rol met gaatjes. Cilinderpiano's en computergestuurde piano's vallen dus niet onder de categorie pianola's. (gelukkig is pianolavereniging een rekbaar begrip en zijn ook liefhebbers van die instrumenten welkom). klik op de onderliggende pagina's in het menu om meer te weten te komen over dit wonderbaarlijke instrument.

Mechanical Music Radio

Sinds kort bestaat er een radiostation voor mechanische muziek. Via internet is de hele dag te luisteren naar orgels, speeldozen, pianola's en orchestrions. Klik op onderstaande afbeelding om naar de website van Mechanical Music Radio te gaan.

Advies

Op zoek naar, of advies over de aanschaf, verkoop of restauratie van een pianola of ander mechanisch muziekinstrument? Dan ben je bij de NPV aan het juiste adres. Onze restauratiedagen zijn perfect om de benodigde kennis op te doen.
Wel zin in het bespelen van een mooi instrument maar geen zin om zelf te klussen? Wij verwijzen je naar de juiste vakmensen.

Contact

Vragen of opmerkingen? Stuur ons bij voorkeur een bericht via onze contactpagina.

Vestigingsadres (geen bezoekadres):

Rijn en Schiekade 24