Restauratie Steck Pianola

Over de restauratie van de verenigingspianola

In 2017 heeft de NPV na het invullen van een hele stapel papieren een subsidie weten te krijgen voor het restaureren van een pianola. De vereniging heeft daarmee een pianola kunnen aanschaffen die wordt gerestaureerd door diverse experts binnen de vereniging. De keuze is gevallen op een Steck Pianola piano met 'Half-Duo-Art'.

Het is om meerdere redenen deze pianola geworden. Ten eerste is het instrument al in een redelijk goede staan omdat in het verleden op vakkundige wijze is gewerkt aan zowel het piano- als het pianolagedeelte. Het is ook geen groot en zwaar instrument, wat een pianola toch al snel wél is. Hierdoor is het makkelijker om dit instrument te vervoeren en te manoeuvreren naar diverse locaties. De NPV wil het instrument namelijk gebruiken om zoveel mogelijk mensen bekend te laten raken met het fenomeen pianola.

Het half Duo-Art systeem is een marketingstunt geweest van Aeolian. Dit biedt de gebruiker de mogelijkheid om Duo-Art rollen de spelen met behulp van de voetpedalen. De begeleiding wordt dan gestuurd door de rol waarbij de melodielijn door de pianolist bepaald wordt. Het afregelen van dit systeem zodat het naar behoren functioneert is een uitdaging aangezien de luchtvoorziening in de basis onstabiel is (voetpedalen) waar dit in een volledige Duo-Art veel constanter is (Elektrische pomp). Het systeem is echter technisch en historisch wel interessant, muzikaal iets minder.

Als eerste wordt het pianogedeelte aangepakt. De besnaring wordt vervangen en nu de snaren er toch af zijn is het een kleine moeite om gelijk de stempennen te vernieuwen zodat het instrument straks nóg stemvaster is dan het al was. Iets wat wel zo praktisch is wanneer het instrument vaak wordt vervoerd. Bij het demonteren bleek dat er ook een scheur in de zangbodem zat. Het budget is toereikend om ook dit te herstellen. Dit brengt gelijk met zich mee dat de zangbodem ook opnieuw gelakt moet worden. Het instrument zal dan ook weer van binnen en buiten gaan stralen.

Ondertussen worden ook wat kleine zaken aan het pianolamechaniek aangepakt, waarbij vooral het schoonmaken en hier en daar voorzien van een verse laag politoer het meeste werk is. Al met al is het instrument er niet slecht aan toe. Er wordt wel gestreefd om het weer in topstaat te krijgen.

Wanneer het grove werk is gedaan zal het mechaniek van de piano goed worden afgeregeld en de hamers geïntoneerd. De pianola moet vervolgens worden afgeregeld op het gereviseerde pianomechaniek.

Tot slot wordt de piano voorzien van een nieuwe politoerlaag waardoor hij naast figuurlijk ook letterlijk weer gaat blinken.