Vanaf mijn 17e ben ik bezig met de restauratie van instrumenten. Inmiddels heb ik mijn tuin een ruimte voor de instrumenten gebouwd, Studio Phonola.

In de Studio staan nu:

  • Waddington Bremar pianola 88 toons (verkocht)
  • 72 toons Hupfeld Phonola voorzetter (verkocht)
  • Steck Aeolian Duo-Art pianola pedal-electric (verkocht)
  • 88-toons Aeolian Pianola voorzetter
  • Hupfeld Phonoliszt (speelt Phonoliszt rollen)
  • Hupfeld Unioliszt (speelt 65-toons, 73-toons en Phonoliszt rollen)
  • Rönisch Hupfeld Triphonola (speelt standaard 88-toons en Triphonola rollen)
  • Kuhl & Klatt cafépiano (Te Koop)

 

De Triphonola krijgt momenteel het meeste aandacht aangezien dit het topstuk uit de studio is. De restauratie is in 2012 begonnen en is nagenoeg voltooid. Het is nu finetunen en daarna de kast politoeren.

De Phonoliszt is nagenoeg origineel maar speelt nog redelijke goed. Dit is een expressiepiano die 72 tonen bespeelt en automatisch vanaf de rol ook de dynamiek regelt. Dit op een vrij eenvoudige manier waardoor het instrument niet tot de reproductiepiano's gerekend wordt. Dit instrument kan naast de originele papieren rollen ook spelen op digitale midi-files. De computer stuurt dan het pianolasysteem aan. Op die manier ben ik niet meer uitsluitend van de rollen afhankelijk maar kan ik nagenoeg alles spelen op dit instrument. Uiteindelijk blijft echter het spelen van rollen het leukst.

De Unioliszt was een echt wrak wat normaal gesproken niet voor restauratie in aanmerking zou komen. Het systeem is echter dusdanig uniek, complex en interessant dat ik deze toch erg graag wil behouden. Het instrument speelt namelijk 3 verschillende type rollen, namelijk 65-toons, 73-toons en Phonoliszt rollen. Hiertoe beschikt het instrument over zowel een luchtpomp op elektromotor als over voetpedalen. De piano is inmiddels compleet gerestaureerd. Het pianoladeel komt later aan de beurt.

Mijn Aeolian 88-toons Pianola voorzetter is van het late model uit de jaren 20 en beschikt daardoor over een automatische rolcorrector. Dit instrument staat op de nominatie om gerestaureerd te worden. Het is in redelijk goede staat.

In mijn werkplaats kan ik tot de late uurtjes restaureren. Ik leer nog steeds veel bij en interesseer me vooral in de techniek en de diverse systemen. Wat de rollen betreft richt ik me vooral op de klassieke muziek. Daarnaast heb ik sinds 2018 tijd gemaakt om als penningmeester voor de NPV aan de slag te gaan naast mijn werkzaamheden als webmaster en op de restauratiedagen. Ook haal ik veel plezier uit het origaniseren van evenementen met de overige (bestuurs)leden.

Wie graag eens komt kijken/luisteren in de studio nodig ik van harte uit eens een afspraak te maken.